Någon som har granit i badrummet? Hur är det med hållbarheten?
Jag funderar på att renovera badrummet och har kikat lite på granit som material, främst för bänkskiva men även andra ytor. Det ser väldigt snyggt ut, men jag undrar hur det står sig i ett våtutrymme som badrummet. Hållbarhet och underhåll är viktiga aspekter. Jag hittade en artikel som diskuterade materialet, nämligen Läs granit bänkskiva nackdelar & fördelar. Den beskriver granitens hållbarhet och funktion, lyx och lång livslängd i våtrum, samt hur granit är fukt- och vattentåligt. Den går igenom både fördelar och en del nackdelar. Har någon erfarenhet av granit i badrummet, och hur har det fungerat över tid med tanke på fläckar och slitage i en fuktig miljö?

Granit har länge ansetts vara ett utmärkt material för ytor som utsätts för mycket slitage, tack vare dess hårdhet och täthet. I ett badrum, där fukt och stänk är vanligt, är det viktigt att materialet är icke-poröst för att undvika att vätska tränger in och orsakar skador eller mögeltillväxt. Att granit är ett naturmaterial ger också en tidlös och exklusiv känsla, som kan höja badrummets estetiska värde.